Skip to content

Η ιστορία του σκακιού (ζατρίκιον)

Σεπτεμβρίου 17, 2013

ImageΤρία είναι τα παιχνίδια τα οποία «πρωταγωνιστούν» στην πλειοψηφία των ανθρώπων διότι βοηθούν το πνεύμα μας : το μπιλιάρδο, το τάβλι και το σκάκι. Το μπιλιάρδο συνδυάζει τύχη, στρατηγική αλλά και λίγη γεωμετρία, το τάβλι συνδυάζει τύχη και λίγη τέχνη και το σκάκι – βρίσκεται στην κορυφή – ως το παιχνίδι της απόλυτης στρατηγικής χωρίς καθόλου να παίρνει μέρος ο τομέας τύχη. Αγαπητό από πολύ παλιά, πολλές χώρες διεκδικούν το «παιχνίδι των βασιλιάδων», όπως συνηθίζονταν να παίζεται παλιά για την κυρίαρχη ψυχαγωγία των Βασιλιάδων, Παπών και Πριγκίπων!!! Ο τρόπος του παιχνιδιού είναι πασίγνωστος σε όλους μας!

Αν και πολλές χώρες διεκδικούν το σκάκι και ανάμεσά τους είναι και οι Πέρσες αλλά και οι Άραβες, εδώ θα αναλύσουμε την προέλευση του σκακιού από το αρχαιοελληνικό Ζατρίκιον. Η λέξη Ζατρίκιον είναι ξεκάθαρα αρχαιοελληνική και ετυμολογικά προέρχεται από δύο λέξεις, το επιτακτικό μόριο «ζα-» και του ρήματος τριάζω ή τριάσσω. Το επιτακτικό μόριο «ζα» είναι πολύ γνωστό και το χρησιμοποιούμε σε πολλές λέξεις και έχει ως στόχο να ενισχύει το δεύτερο συνθετικό της λέξης. Για παράδειγμα ζά(μ)πλουτος ή ζάπλουτος σημαίνει ο πολύ πλούσιος. Το ρήμα τριάζω ή τριάσσω ή τριάττω σημαίνει νικώ. Και τριαγμός σημαίνει νίκη. Ζατριάζω σημαίνει υπερνικώ ή κατανικώ. Ακόμη γνωρίζουμε την λέξη Τρισμέγιστος (τρεις φορές Μέγιστος) και η έκφραση «τρισί πάλαις» δηλώνει αυτόν που νίκησε τρεις φορές, ο Τρινικητής. Συνεπώς με την λέξη Ζατρίκιον δηλώνεται η πλήρης συντριβή του αντιπάλου. Και ο παίζω το Ζατρίκιον είναι ο αήττητος νικητής. Στο Βυζάντιο ονομαζόταν εκτός από το αρχαιοελληνικό όνομα Ζατρίκιον χρησιμοποιούσαν και το όνομα«σκάκους», το οποίο διασώθηκε για αιώνες. Αναφέρεται π.χ. και από τον συγγραφέα Γρηγόριο Ξενόπουλο, ο οποίος σε έργο του γράφει την έκφραση «παίξαμε τους σκάκους». Στο Βυζάντιο το Ζατρίκιον ονομαζόταν και Κιόσα αλλά το συναντούμε και με αρκετές άλλες διαφορετικές ονομασίες.

Πολλοί υποστηρίζουν πως το σκάκι αναπτύσσει τη νοημοσύνη των αθλητών. Για παράδειγμα οι μαθητές καλλιεργούν στοιχεία του χαρακτήρα τους, όπως: επιμονή, υπομονή, μαχητικότητα, περίσκεψη, δημιουργικότητα, φαντασία, άμιλλα, πλήρη ανάληψη των προσωπικών ευθυνών, εξάσκηση των αντανακλαστικών, αποδοχή αξιοκρατικών κριτηρίων, ανάπτυξη αυτοπεποίθησης και ανεξάρτητης προσωπικότητας, αξιοκρατικό σύστημα αξιών, αποδοχή αντικειμενικού κριτή (ο αντίπαλος), με την τιμωρία ή την επιβράβευση των επιλογών του, συνεχή διαδικασία κρίσης και σύγκρισης κ.ά. “Η παντελής έλλειψη τύχης συμβάλει στην καλλιέργεια του ‘ευ αγωνίζεσθαι’ και της άμιλλας. Εξάλλου, η διάδοση του παιχνιδιού σε ‘ασθενέστερες’ τάξεις, αφού δεν χρειάζονται ιδιαίτερες εγκαταστάσεις ή εξοπλισμός, κατάφερε να δώσει διέξοδο στις κοινωνικές, οικονομικές αλλά και ρατσιστικές αδικίες πολλών κοινωνιών. Πάνω στη σκακιέρα όλοι εξομοιώνονται, δεν κερδίζει κανείς απλά έχοντας μεγαλύτερη σωματική είτε πολιτική είτε οικονομική δύναμη. Σε πολλές περιπτώσεις, ο παίκτης του σκακιού ξεπερνά το φυσικό εγωκεντρισμό του πολύ πιο εύκολα από ό,τι με άλλες δραστηριότητες. Σίγουρα δεν είναι απλά ένα παιχνίδι”, εξηγεί ο Κώστας Γιουβαντσιούδης.  Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι οι περισσότεροι που ασχολούνται με το σκάκι είναι καλοί και στα μαθηματικά, αλλά και στη μουσική. Φυσικά, αυτό δεν είναι τυχαίο- στο σκάκι, όπως και στα μαθηματικά, ακολουθούμε ορθολογικό τρόπο σκέψης.

Το σκάκι είναι ένα παιχνίδι που δεν κοστίζει σχεδόν τίποτα. Όσα χρειάζονται είναι μια σκακιέρα και τα πιόνια. Όσα προσφέρει όμως είναι ανεκτίμητα καθώς δεν είναι πολλά τα παιχνίδια που βασίζονται στην τύχη σε ποσοστό ελάχιστο έως 0%. Είναι προσιτό και απαραίτητο σε όλους ιδιαίτερα στα παιδιά που τα βοηθάει να αυξήσουν τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Και μην ξεχνάτε πως μέσα στις τόσες πολλές ώρες που ξοδεύουμε στην τηλεόραση και στο ίντερνετ, μια παρτίδα σκάκι φαντάζει ως το καλύτερο δώρο που μπορούμε να κάνουμε στον εαυτό μας!!!

δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Αργολική Ανάπτυξη» (Ελλάδα) στις 12/9/2013 Αρ. Φ. 674

ImageTHE HISTORY OF CHESS (ZATRIKION)

Three games which » starring » in the majority of people because they help our spirit : billiards , backgammon and chess . The billiards combines luck, strategy and a little of geometry , backgammon combines luck and a little art and chess – at the top – is as the game of ultimate without even taking part sector luck. Loved by very old , many countries claim the «game of kings «, as we used to play old -arching entertainment kings , popes and princes ! The way the game is well known to all of us !

Although many countries claim the chess and among them are the Persians and the Arabs , here we will analyze the origins of chess from the ancient Zatrikion . The word Zatrikion is clearly ancient etymologically derived from two words, the imperative «molecule – ga » and the verb triazine or Triassic . The imperative molecule » ga » is well known and used in many words and aims to strengthen the second part of the word . For example za ( m ) Wealth zaploutos mean the very rich. The verb triazine or Triassic or triatto means defeat . And triagmos means victory. Zatriazo means surmount or checkmate . Even know the word Trismegistus ( three times max) and the expression » Tricia old ‘ states that defeated him three times, the Trinikitis . Therefore the word Zatrikion stated the full crash opponent. And I play the Zatrikion is the undefeated winner . Byzantium was called out from the ancient name Zatrikion used the name » chess » , which survived for centuries. Refers eg and by the author Gregory Xenopoulos , who in his work he writes the phrase » Play Chess «. In Byzantium Zatrikion called and Kiosses but the encounter with several other different names .

Many argue that chess develops the intelligence of athletes. For example, students cultivate elements of nature, such as perseverance, patience, aggressiveness , prudence , creativity, imagination , play, full taking personal responsibility , practicing reflexes , acceptance criteria of merit develop confidence and independent personality , meritocratic value system acceptance objective arbiter (the adversary ) , with punishment or reward options , continuous process of crisis and comparison etc. » The complete lack of luck contributed to the cultivation of ‘ fair play ‘ and rivalry . Moreover, the spread of the game to ‘ weaker ‘ classes, since they need special facilities or equipment , failed to give way to social, economic and racial injustices of many societies . Over the chessboard all assimilated , no benefit simply from having greater physical or political or economic power. In many cases, the chess player exceeds the natural egocentricity much more easily than with other activities. Certainly not just a game , «said Costas Giouvantsioudis . However, it should be noted that most engaged in chess is good at math , but also in music. Of course, this is not a coincidence – in chess , as in mathematics, based on rational thinking.

Chess is a game that costs next to nothing. You need is a chessboard and pieces . Find offers but are invaluable as there are many games that rely on luck to a minimum rate to 0 %. It’s affordable and necessary to all especially to children helps them to increase their performance in school. And do not forget that within so many hours we spend on TV and internet, a game of chess seems to be the best gift that we can do ourselves !

 published in the newspaper » Argoliki Development » ( Greece ) on 09.12.2013 No. 674 F.

Image

Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: