Skip to content

οι “Νεφέλες” του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο

Ιουλίου 9, 2009

150px-AristofanisΤην Παρασκευή 3/7 και το Σάββατο 4/7 το Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου «φιλοξένησε» τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και το ανέβασμα της κωμωδίας του Αριστοφάνη (περίπου 450 – 385 π.Χ.), Νεφέλες. Μια παράσταση όχι και όσο αναμενόταν καλή αφού το κείμενο ήταν σε μεγάλο ποσοστό αλλαγμένο από το πρωτότυπο και μάλιστα με στοιχεία της σημερινής εποχής. Δηλαδή θα μπορούσε κάλλιστα να ονομαστεί κάτι άλλο εκτός από το «Νεφέλες», γιατί το «πάντρεμα» της αρχαίας και νέας εποχής τις περισσότερε των περιπτώσεων αποτυγχάνει.

Για να είμαστε όμως σωστοί θα πρέπει να επισημάνουμε και τα θετικά και τα αρνητικά της παραστάσεως. Αν η κίνηση των ηθοποιών εξεταστεί λεπτομερώς, φαίνεται πως ήταν θεατρική και πολύ σωστή καθ’ όλη την διάρκεια της παράστασης, καθώς και ο τρόπος του παιξίματος. Όσον αφορά όμως σκηνοθεσία, κουστούμια και σκηνικά ήσαν απογοητευτικά. Ένα απλό παράδειγμα είναι πως ένας εκ των πρωταγωνιστών εμφανίστηκε στη σκηνή με κοστούμι και γραβάτα!!!! Ας μην σχολιάσω το λεξιλόγιο το οποίο μας έκανε να νομίζουμε πως βρισκόμασταν σε τριτοκοσμικό παζάρι. Εντάξει ωραίοι και οι μοντερνισμοί αλλά το αποτέλεσμα δεν ήταν καθόλου πετυχημένο, όταν αναφερόμαστε σε μία εποχή θα πρέπει να την έχουμε μελετήσει πολύ λεπτομερώς, κάτι που ο σκηνοθέτης δεν φάνηκε να είχε κάνει. Το μόνο παρήγορο της υπόθεσης ήταν πως δύο σημεία κλειδιά κατάφεραν να αποδώσουν το πραγματικό νόημα που ήθελε να περάσει ο Αριστοφάνης. Πρώτον, στην ομιλία του δίκαιου λόγου (ο οποίος πρεσβεύει την αρετή)  και του άδικου λόγου (που πρεσβεύει μόνο τα υλικά αγαθά και τις απολαύσεις), καταλήξαμε στο συμπέρασμα γιατί είναι σωστό να ακολουθούμε τον δρόμο της αρετής, της σοφίας και της πνευματικής καλλιέργειας. Δεύτερον, με την παρεμβολή του νεότερου ηθοποιού στο έργο, το παραπάνω μήνυμα μας έγινε πιο κατανοητό. Βέβαια και αυτό ήταν «εφεύρεση» του σκηνοθέτη, αν εξαιρέσουμε το βαθύτερο νόημα και αυτή ήταν ατυχής αφού ο μικρός ηθοποιός εμφανίστηκε με βερμούδα και αθλητικά!!! Λίγος σεβασμός σε μια τέτοια κληρονομιά επιβάλλεται, διότι δεν έχει κανένας σκηνοθέτης δικαίωμα να παραποιεί οποιοδήποτε έργο και πόσο μάλιστα ένα τέτοιο έργο, παγκόσμιας αναγνωσιμότητας.

Βέβαια, το κέρδος, εκτός της παραστάσεως, ήταν η απόλαυση του αρχαιολογικού χώρου. Ως γνωστόν, η λέξη Επίδαυρος σημαίνει «δρα επί της αύρας», γι αυτό και δεν είναι τυχαία η ύπαρξη των Ασκληπιείων εκεί που έχει να κάνει με τον ήχο, την ακουστική και την επίγεια μουσική αρμονία η οποία συγχρονίζεται με την συμπαντική μουσική αρμονία και την ίαση. Το θέατρο έχει το εξής καταπληκτικό : η ακουστική του είναι τέλεια και όπως ακούγεται η Ελληνική γλώσσα δεν ακούγεται τόσο καθαρά άλλη γλώσσα του κόσμου.  Επίσης η ορχήστρα του είναι ένας τέλειος κύκλος, ενώ το κοίλον του αποτελεί τμήμα σφαίρας. 34 σειρές καθισμάτων στο κάτω διάζωμα και 21 στο επάνω δίνουν τον αριθμό 55 (). Το άθροισμα των πρώτων 10 αριθμών (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10) δίνει 55 (), το άθροισμα των πρώτων 6 (1+2+3+4+5+6) δίνει 21 και το άθροισμα των 4 τελευταίων (7+8+9+10) δίνει 34. Ο χρυσός αριθμός Φ κάνει την εμφάνιση του μιας και η αναλογία σειρών των δυο διαζωμάτων 21/34=0,618=Φ, αλλά και η αναλογία του κάτω διαζώματος προς το σύνολο των σειρών 34/55=0,618=Φ.

Όλο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα λειτουργεί έκθεση, η οποία είναι αφιερωμένη στους Πέρσες του Αισχύλου, τις μέρες και ώρες των παραστάσεων. Να σημειώσουμε πως θα παιχτούν και παραστάσεις μη Ελληνικές, το οποίο είναι μεν καλό για τον παγκόσμιο πολιτισμό αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις δε είναι μη πρέπον, όταν δεν συμφωνούν κάποιες παραστάσεις με το πνεύμα και τη φιλοσοφία αυτού του εκπληκτικά λαμπρού χώρου. Γι αυτό και εμείς ως θεατές καλό είναι πριν την παρακολούθηση οποιασδήποτε παράστασης να έχουμε έστω και λίγο ενημερωθεί περί τίνος πρόκειται και αν η παράσταση τηρεί προϋποθέσεις και στοιχεία του Αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού. Να έχουμε σωστή κρίση για να κάνουμε σωστή επιλογή.

(5/7/2009).

δημοσιεύτηκε από την εφημερίδα «παρατηρητής» στις 8 Ιουλίου 2009 Αρ.Φ. 795

Friday 3 / 7 and Saturday 4 / 7 the ancient theater of Epidaurus «hospitality» Theatrical Agency in Cyprus and the lifting of the comedy of Aristophanes (450 – 385 BC), Clouds. A performance not good as expected after the text was largely changed from the original, with elements of today. That could well be called something other than the «Clouds», because «marriage» of ancient and modern times most of cases it fails.
To be correct but should be noted and the pros and cons of appearance. If the movement of actors examined in detail, seems to be very theatrical and right throughout the duration of the show and the way of playing. As for directing, costumes and scenery were disappointing. A simple example is that one of the actors appeared on stage in a suit and tie! Let us not comment on the words that led us to believe that we were in third world bazaar. OK fine and modernism, but the result was not successful at all when talking about a time we should have a very detailed study, which the director did not appear to have done. The only comfort was the case that two keys were to give the true meaning she wanted to go Aristophanes. First, in his fair speech (which stands for virtue) and the unjust speech (which considers only the material goods and pleasures), we conclude it is appropriate to follow the path of virtue, wisdom and intellectual cultivation. Secondly, the interference with the younger actor at work, the more our message has become more understandable. Certainly this was «invention» of the director, apart from the deeper meaning and it was unfortunate because the boy appeared with actor and corduroy sports! Some respect to such a legacy is imposed, because it has no director thereby any right to work and indeed how such a project, global readability.
Of course, profits, except for appearance, was the enjoyment of the archaeological site. After all, the word means Epidaurus «act on the breeze», and so is the existence of random Asclepius there that has to do with sound, acoustics and musical harmony surface which is synchronized with the music universal harmony and cure. The theater is amazing follows: the acoustics are perfect and it sounds like the Greek language is not heard so clearly other language in the world. Also, the orchestra is a perfect circle, while the concave part of a sphere. 34 rows of seats in the lower frieze on top and 21 give the number 55 (). The sum of the first 10 numbers (1 +2 +3 +4 +5 +6 +7 +8 +9 +10) gives 55 (), the sum of the first 6 (1 +2 +3 +4 +5 +6) gives 21 and the sum of 4 last (7 +8 +9 +10) gives 34. The gold number N is the appearance of a series and the ratio of two friezes 21/34 = 0.618 = F, but the proportion of the lower friezes for all rows = 34/55 = 0.618 F.
All July and August operating report, which is dedicated to the Persians of Aeschylus, the days and times of performances. Please note that performances are played and not Greek, which is a good thing for world civilization but in some cases is not appropriate when some performances do not agree with the spirit and philosophy of this amazing bright area. That’s why we as viewers are well before the appearance of any monitoring to be even slightly aware of what is and whether the performance conditions and keeps data of Ancient Greek civilization. To have a proper discretion to make the right choice.
(5/7/2009).
it was published by the newspaper «Observer» in 8 of July 2009 Ar.F. 795
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: